torsdag 28 juli 2016

Hovdamen leker Byggare Bob o Lexe gör ett besök hos veterinären

 

Ja en del tror väl kanske att jag bara glassar omkring på Spanska solkusten, solar, badar, joggar lite o sen dricker vin. Så är inte fallet kan jag säg. Det är väl bara det att det är den delen av sig själv som är roligast att visa upp. Det är ju då man har det som bäst.

Här hemma är det mycket jobb o slit. En tomt på drygt 3500 kvm med en massa hus kräver en del jobb o underhåll. Idag har vi äntligen!!! Efter 16 år, påbörjat jobbet med att sätta upp en ny grind i trädgården. I 16 år har vi haft ett provisorium men det är nu snart ett minne blott. Idag köpte vi hem bruk och jag blandade för glatta livet med min kära pappas skyffel. Tänk att den nu kom till användning igen, man blir lite nostalgisk. Mannen fick med glädje vara arbetsledare. Han är mycket bättre på det här än jag men jag hjälper gärna till (eller ok, liiite protesterar jag ibland;-). Jag är mer förtjust i pappersarbete än rent fysiskt arbete.

 

Framsida o baksida av vår trädgård. Ja där finns alltid lite att göra även om den blivit mer o mer lättskött då jag medvetet har planterat marktäckande växter nästan överallt. Utöver detta har vi en hel del tilll...ja ni förstår. Ibland är det skönt att bara få komma bort och slippa tänka på allt som måste göras här hemma. Oftast är det trots allt ett kärt jobb det som ska göras här hemma. Jag gillar trädgårdsarbete, det är väldigt avkopplande men i måttliga doser. Jag vill även hinna koppla av och sitta o njuta utav min trädgård.
 
 

Just nu har vi en mycket olycklig Lexie här hemma. I förrgår började hon gnälla när hon skulle resa sig upp och sen helt plötsligt blev hon bara liggande och låg o flämtade. Hon reste sig enbart med möda om vi verkligen tvingade henne att gå upp. Jag ringde Veterinärhuset i Ängelholm på eftermiddagen men de hade ingen tid förrän morgonen efter. Lexie låg här hemma och såg mer o mer eländig ut. På morgonen var jag nästan rädd att hon inte skulle överleva tills vi kom till veterinären men det gjorde hon så klart.

Väl där konstaterade de att det troligtvis är artros i rygg och höfter. Muskulaturen där var mycket försvagad. Röntgen gjordes inte men vi ska på återbesök nästa vecka. Nu fick Lexie en smärtstillande spruta, typ morfinplåster på frambenet och smärtstillande tabletter. Hon är lite speciell. Sticka henne kan de göra hur mycket som helst (de tog sänka och blodprover också) utan att hon reagerar men när klippmaskinen kom fram för att raka bort lite hår där plåstret skulle sitta. De protesterade hon vilt! Till slut satt det där ändå med dödskallebandage om. P g a att plåstret är giftigt så måste hon ha en krage och hon bara hatar det! Hon ligger bara platt på marken och vägrar förflytta sig. Om hon ska äta o dricka så måste vi ta av kragen annars blir det inget med det.

 

Banta tyckte de också att hon borde göra minsann. 2,5 kg...hon vägde 38,8 igår och brukar väga 41 men naturligtvis prackade de på oss dyrt dietfoder från Hills. Jag protesterade lite och sa att jag inte tror på att proppa i hundarna foder med vete och majs men tog ändå hem en säck. Jag är mycket skeptisk. Om gluten är inflammationsalstrande för människor så borde det väl vara det även för hundar? Dessutom är hundar rovdjur och inga spannmålsätande djur. Molly vägrade äta Hills, vi får väl se vad Lexie säger. Just nu äter hon inte alls så bantningen går utmärkt. Vi kan väl säg att hon fastar då....

 

Denna dagen inleddes på bästa sätt. Det grymmaste boxningspass man kan tänka sig 7.45 i hamnen i Båstad. Den bästa starten på dagen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!