lördag 30 juli 2016

Varberg - My hometown, glass på Tre toppar och en underbar familjekväll på altanen

Varberg, det är staden i mitt hjärta. Det är där jag är född och uppväxt. Ja inte I själva staden men det är den staden som alltid varit närmst och det är där jag trivs som bäst.

Idag fick vi ett spontant infall efter gårdagens fantastiska grillkväll med barnen då nästan alla sov över. Vi åker och hämtar mormor och åker till Varberg och strosar runt och sen äter vi glass på Tre toppar. Sagt o gjort. Vi ringde mormor, vad gör du? Vi kommer o hämtar dig o så åker vi till stan. Mormor protesterade inte så vi gav oss iväg.

Lexie fick idag äntligen slippa sitt morfinplåster = ingen mer strut på huvudet så hon fick åka med. Ja i ärlighetens namn så hade hon inte på den igår heller (bara i natt) eftersom hon inte alls visade några tendenser till att vilja slita loss bandaget från benet. Idag blev det en bra dag för henne med många nya intryck.

Eftermiddagen avslutades med ett besök på Tre toppar i Läget = Träslövsläge för är som inte är infödda;-). En kaloribomb och kolhydratladdning utan dess like men det hör liksom till en gång per säsong. Det är värt det, det är så gott! Köerna var långa men vi stod ut!




I Varberg strosade vi runt kring fästningen och hamnen och vi passerade då förbi min allra första riktiga arbetsplats. Skanskas kontor där jag jobbade i nästan 10 år efter min gymnasietid. Från den tiden har jag så många härliga minnen. Kontorets placering är ju också bara helt underbar! Nära strand och hamn, kan det bli bättre än så?




Hur gammal är Varbergs fästning, frågade någon? Jag som egentligen har noll koll på historia svarade att den nog var från 1300 talet. Det trodde inte min man men det visade sig att jag nog hade rätt:-) Ibland visar det sig att en del utav det man lärde sig i skolan faktiskt fastnade i skallen:-)



Kallbadhuset i Varberg. Hur snyggt som helst!

Barnens badstrand, här har jag legat och solat många gånger på min lunchrast när jag jobbade på Skanska.




Gårdagskvällen då, ja den blev helt fantastisk! 4 utav 5 barn dök upp och firade mannens födelsedag. Hemgjorda hamburgare gjorda på nötfärs med Hickory smoke som serverades med klyftpotatis, chipotlemajonnäs, ädelostkräm, vitlöksklyftor, cheddarost och sallad. En måltid helt i mannens smak. Trots lite regn i början av kvällen så lyckades vi sitta ute hela kvällen lång i infravärmens sken. En helt underbar kväll som jag kommer att njuta länge utav.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!