tisdag 30 augusti 2016

Magentafärgade naglar o illaluktande (män)niskor?























Gårdagens avkoppling efter en lång dag med jobb. Lite manikyr och en ny färg för hösten, Magenta. Grymt snyggt enligt mig själv och jag har redan fått många postiva kommentarer så det var det nog fler som ansåg. Det kanske är tidigt men nog känns det ändå som att hösten är på intåg och då krävs lite mera färg, lite mörkare färg, något som piggar upp.
















En sak som jag känner att jag måste ta upp idag är lukter. Illaluktande människor. Oftast män, även kvinnor men oftast män. Jag känner det allt mer ofta.

Är det verkligen ok att lukta gubbe bara för att man är en man? Ja, det är givetvis ingen skillnad för kvinnor, o det finns givetvis även kvinnor som luktar men övervägande är det män som jag råkat ut för. Är det överhuvudtaget ok för någon att inte lukta gott när man umgås med andra människor, jobbar på kontor, möter kunder?

Min pappa var bonde i hela sitt liv men aldrig, aldrig att han luktade illa eller gubbe! Varje kväll var det dusch o rena kläder och renborstade tänder flera gånger om dagen. Aldrig att det luktade lagård i bilen, där satte man sig inte med lagårdskläder på, icke sa Nicke! Min man skulle heller aldrig drömma om att gå till jobbet utan att duscha så det är möjligt att jag är bortskämd men i så fall är jag också tacksam.

Idag jobbar jag på kontor och jag känner mer "gubblukt" omkring mig än någonsin förr. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är ok? Om man jobbar på kontor, då måste man även visa respekt mot sin omgivning. Har man ett fysiskt krävande utomhusarbete har jag full förståelse för att man inte kan lukta hallon hela dagen men de som inte gör det? Jag kräver inte att det ska lukta parfym eller after shave men jag kräver att det ska lukta rent av tvål o vatten och rena kläder! Det är inte respektfullt mot någon med en unken lukt av gamla lakan, otvättade kläder, dålig andedräkt och svettiga armhålor när man sitter i möten med kollegor eller när man möter kunder. När man känner att luften bara tar slut i ett rum och stanken bara blir värre o värre, då är det inte kul. Om de inte känner det själva, då undrar jag stilla, har de ingen partner? Reagerar inte de?

Är det ok att prata om lukt? Kan man ta upp frågan eller ska man bara bita ihop? Vad tycker ni? Ska man verkligen behöva tåla odörer i ett sammanträdesrum? Är det respektfullt mot andra? Är det bara jag som är känslig? Tja inte vet jag men det känns som ett nytt problem för mig, har människor tappat sitt sinne för renlighet o hygien?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!