söndag 7 juni 2015

Nationaldagsfirande, söndagspromenad, trädgårdsarbete o Pretty woman

















Igår fick vi besök av äldsta dottern med sambo. Med lite god vilja satt vi ute och grillade på nationaldagskvällen. Flankstek, varm brietårta, grillad aubergine och färskpotatis. Vid 9-tiden gav vi upp och gick in. De andra förlorade sig in i en fotbollsmatch men jag passade på att boka flygbiljetter till Alicante i september. Det blir en hektisk vecka. Fredag-söndag ska vi tillbringa på Hallands Väderö. På söndagen ska vi skynda oss hem för att packa om och kasta oss på tåget mot Köpenhamn för vidare transport till Alicante och Torrevieja för en veckas träning och roligheter tillsammans med Per o Maria. Det ser vi verkligen fram emot!

 













Efter frukosten idag begav sig “barnen” iväg för att spela golf, deras nya stora hobby, då gick jag o älsklingen ut o gick med Lexie, en lång runda genom vackra Hallavara dal på 7 km. Det fick bli dagens motion.






























Efter en liten lätt men sen lunch gick vi ut  i trädgården. Baksidan fick sig en rejäl rensning. Salladen som jag sådde börjar nu att bli klar. Jag tror vi kommer att vara självförsörjande på sallad fram till midsommar. Gräslöken blommar så vackert och är god till nästan all mat. Skuggrönan som jag planterat längs med stensättningen börjar ta fart. Jag längtar tills den växt sig riktigt stark så jag slipper all den här onödiga ogräsrensningen.


























Igår planterade  vi vår nya häck. 30 nya potentillor, Red Ace, Red Robin och Limelight är de sorter som vi valt. De är nu satta i grupper om 5. De ersätter den gamla häcken som bestod av eländigt taggiga rosenhaggtorn. Jag kan inte nog säga så glad jag är att de har försvunnit. Trappan upp från trädgården börjar bli lite väl igenväxt, snart är det dags att ta fram häcksaxen igen.



























Före

Efter....
Vinden o kylan klår växterna hårt. Till vänster ser ni den nyplanterade krukan för några veckor sedan. Till höger hur den ser ut idag o nä, jag har inte glömt att vattna, det är bara kylan o blåsten som orsakat denna förödelse. Oerhört tråkigt men det känns ännu inte lönt att köpa nya växter. Blåsten o kylan verkar fortsätta.



      














Dagens utomhusarbete avslutades med att duscha Lexie. Det är inte det bästa hon vet men det är ok. Jag har väntat länge på att vädret skulle bli bra nog för en utomhusdusch. Att duscha en stor hund inomhus är ingen hit!

Sammanfattningsvis så har vi haft en fantastiskt avkopplande och skön helg med mycket trädgårdsarbete och trevligt umgänge med Angelica o Victor. Till min förtjusning fick jag se att Pretty Woman går på tv ikväll med Richard Geere o Julia Roberts. Det kan bli en riktigt bra avslutning på denna underbara helg. Nu känner jag mig laddad för ännu en vecka på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!